mandag 14. september 2009

Valg og medmenneskelighet

For å sitere en av Norges store bloggere Hjorten:

"Vi overlever fire år med Fremskrittspartiet i regjering skrev Olav Kobbeltveit i Bergens Tidende for noen uker siden, og det har han selvfølgelig rett i. Vi overlevde årene med Quisling og Terboven, da skal vi nok klare å stå av noen år med Jensen og Sandberg også.

Men det hadde kanskje vært best å slippe?"

Jeg registrerer endel valgsnakk på Facebook strømmen min, men det er få som går hard ut og og hevder hvilket parti som bør stemmes på. Bortsett fra noen få som hevder at Frp er eneste alternativ. Frp er i grunn det partiet som nevnes mest, av de få som vil stemme på dem og en hel haug andre som mener at det er viktigere å advare mot Frp enn å fremheve eget valg.

Selv sitter jeg og lurer på hvor mange Frp velgere som sitter i Spania, hever sin trygd, nekter å lære seg spansk og klager på systemet, alkohol/bensinpriser og innvandringen "hjemme" i Norge. Men jeg tenker og at konsensus har aldri ført noen fremover, så uenighet er greit så lenge hensyn til at ingen samfunn er sterkere enn de svakeste medlemmene. Og det er sosialdemokratiet vi kan takke for at Norge er et såpass greit land å bo i, også for de mindre priveligerte...

Foto: VipsPips og PhotoShop

2 kommentarer:

  1. Jeg liker bildet ditt! Veldig artig det du har gjort med det i denne posten, fin symoblikk. ;)

    Jeg er helt enig i at det er viktig med diskusjon, men min erfaring med enkelte er en slags forstokkethet som gjør at ingenting når inn. Det blir snakket i "overskrifter" og forsøk på argumentasjon faller på stengrunn. "Alle muslimer er noe pakk!", for eksempel... Hva skal man egentlig si, når noen faktisk mener sånt? Jeg blir nesten skremt av at det går an, kanskje spesielt fordi jeg selv synes det er viktig å ikke skjære alle over en kam og se at en sak kan ha flere sider.

    Velferdsstaten vår er takket være både høyre- og venstresiden av norsk politikk. Men å opprettholde den, kan det virke som venstresiden er mest opptatt av... Jeg frykter i hvert fall hva Frp kunne klart å få til i løpet av en periode.

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig tilbakemelding på bildet :)

    Når det gjelder uenighet som drivkraft for å dra oss viderer er vel ikke Frp den mest kontruktive å kaste ball med. Før du vet ordet er det "Tommyball"(finne på reglene underveis). Enig med deg i at den forenklingen de bedriver står for en stor trussel i politikken som er et så komplisert spill. Og det faktum at de har et "shady" menneskesyn.

    SvarSlett